Az óvodakezdés gyakran az első elválást jelenti a családi
fészektől, az édesanyától, a megszokott környezettől. Ez nem csak a gyermeknek
jelent változást, hanem a szülőknek, az édesanyának is. Ilyenkor a szülői aggodalmak végtelen sora
kavarog a gyermekéről „leszokó” családtag fejében:
-Jól érzi majd magát?
-Kap elég ennivalót, innivalót?
-Megfelel-e az
elvárásoknak?
-Megállja-e a helyét, szófogadó lesz?
-Talál-e barátokat?
-Észreveszik-e, hogy milyen ügyes, okos, tehetséges?
Az első tágabb szociális közeg, az óvoda új szabályokat,
elvárásokat, és persze új lehetőségeket tartogat, kitárul a világ gyermeknek és
szülőjének egyaránt. Mint minden
változást, ezt az új lépcsőfokot is akkor tudja biztonsággal meglépni
gyermekünk, ha érzi szülei támogatását és jelenlétét. Azt, hogy melyik
gyereknek van még szüksége arra, hogy fogjuk a kezét, és melyik képes egyedül
fellépni egy bíztató mosoly kíséretével, azt akkor tudjuk eldönteni, ha értő
figyelemmel fordulunk felé. Tudatosítva a saját elvárásainkat, de elfogadva a
gyerek pillanatnyi helyzetét, érzelmeit, félelmeit könnyebb az elválás mindkét
fél számára.
Ahhoz, hogy a szülő nyugodt körülmények között bízhassa
gyermeke nevelését egy számára gyakran idegen pedagógusra, feltétlenül fontos a
bizalom.
Manapság számtalan óvodai program és elmélet kínálja magát a
változatos szülői elvárások színes skáláján, választani lehet. A döntésben,
hogy hova íratjuk gyermekünket, számtalan érv lehet meghatározó:
-Az óvoda közelsége az otthonhoz, a munkahelyhez.
-A nagy kert.
-A már meglévő játszótársak.
-Az elveinkkel egyező program.
-Az egészséges étkezés.
-Kedves óvónéni, aki vagy nekünk, vagy gyermekünknek
szimpatikus.
-Külön programok, amiket az ovi biztosít.
A fent említett néhány példa közül bármelyik legyen
számunkra a legfontosabb, egy magabiztos döntés, tudatos választás, a tudat,
hogy jó helyen hagyjuk szemünk fényét sokat segít az elválásban.
És hogy hogyan váljunk el?
Manapság a beszoktatás nem csak óvodákban alkalmazott
módszer, már gyermekmegőrzőkben is elterjedt. Persze a műfaj szabályai
kötetlenek, a beszoktatás módja, hossza intézményenként változik, de a cél
mindenhol az, hogy a gyerek fokozatosan váljon le szülőjéről, és megismerkedve
az új környezettel biztonságban érezze magát. Ez főleg azoknál a gyermekeknél fontos, akikre
eddig még nem vigyázott más az édesanyán és még esetleg egy másik bizalmi személyen kívül, mert náluk nem csak
a helyszín új, hanem az a tény, hogy a mindig mellette lévő felnőtt nélkül
marad. A szülő szemszögéből nagyon fontos, hogy ilyenkor benyomásokat
szerezhet, tapasztalatot gyűjthet a környezetről, a pedagógusról egyaránt.
Óvónőként az a tapasztalatom, hogy a beszoktatási időszakban kialakított
összhang mindhárom fél számára fontos és elengedhetetlen a nevelőmunka során. A beszoktatás egy lehetőség. Lehetőség a felek
számára, hogy megismerjék és elfogadják egymás személyiségét, és a szülő
számára, hogy segítse gyermekét a csoportban meglévő szokás és szabályrendszer
elfogadásához. Fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy mindezekben a folyamatokban
a pedagógusnak irányító, útmutató szerepe van.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése